כתבה: בדיקה גנומית

פרש-קונספט-ביטוחים-לוגו

בדיקה גנומית – המילה האחרונה ברפואה מותאמת אישית לחולי סרטן

ד"ר אודי פרישמן |

בדיקה גנומית – המילה האחרונה ברפואה מותאמת אישית לחולי סרטן

ד"ר אודי פרישמן |

אודי פרישמן

בשנים הקרובות נראה מהפכה אמיתית בתחום ביטוחי הבריאות הפרטיים, כאשר מימון של טכנולוגיות רפואיות מתקדמות יהפוך להיות חוד החנית של ביטוחים אילו. אחד החידושים החשובים הוא השימוש בבדיקה גנומית לחולי סרטן.

אין צל של ספק שהביטוח העדיף למבוטח הוא הביטוח הקבוצתי: הוא גמיש יותר, הוא מתעדכן מהר יותר, מתאים עצמו לקצב המהיר של התפתחות הרפואה בארץ ובעולם, ההצטרפות אליו נעשית ללא הצהרת בריאות, הוא זול יותר וכושר המיקוח מול חברות הביטוח כקבוצה, גדול יותר לעומת האדם הבודד.

אחת התובנות החשובות של השנים האחרונות היא כי סרטן מתפתח בעקבות שינויים (מוטציות) בחומר הגנטי של הרקמה, שינויים בדנ״א שגורמים לתאים מסוימים להתחלק ללא בקרה. היום אנחנו יודעים שאופי הסרטן, הפרוגנוזה וסוג הטיפול פחות תלויים במיקומו בגוף ויותר תלויים במבנה הגנטי של התא הסרטני.

בדיקה גנומיתתובנות אלה הביאו לפיתוחם של טיפולים מותאמים אישית וממוקדי מטרה, המכוונים כנגד הגורמים שמאפשרים לגידול להתפתח או להתחמק ממערכת החיסון.

טיפולים אלו עשויים לשפר את יעילות הטיפול ולמזער את תופעות הלוואי.

תבנית החשיבה החדשה הזו בטיפול במחלת הסרטן, תופסת תאוצה בכל העולם ואף החלה להיטמע בהנחיות הטיפוליות המקובלות
(כגון הנחיות National Comprehensive Cancer Network ;NCCN).

מעבר למיקום הגידול בגוף, שמשפיע על בחירת הטיפול, הפרופיל הגנומי של הגידול יכול לתרום מידע נוסף ולסייע בבחירת טיפול מדויק יותר עבור מטופלים. טיפולים המבוססים על אבחון מולקולרי של הגידול מראים תוצאות מבטיחות, גם בסוגי סרטן שבעבר נחשבו לקשים לטיפול.

כדי לאתר ולמפות את כל סוגי השינויים הגנומיים בגנים הרלוונטיים להתפתחות הסרטן, יש צורך בבדיקה גנומית מקיפה שמבוססת על ריצוף גנומי מהדור החדש
(Next Generation Sequencing).

ביצוע פרופיל גנומי מקיף של הגידול יכול לאפשר התאמת טיפול מוכוון מטרה לשינויים הגנומיים שאותרו.

אחת החברות המובילות בנושא המיפוי הגנומי של גידולים היא חברת ROCHE.

החברה פיתחה בדיקה גנומית מקיפה הנקראת FoundationOne CDx שבעזרתה ניתן לאתר במעל 300 גנים את כלל השינויים הגנומיים המצויים בהם ובהתאם לכך להמליץ על הטיפול האופטימלי עבור המטופל הספציפי. .

בדיקה גנומיתגם משרד הבריאות הישראלי הכיר בצורך לביצוע אפיון מולקולרי רחב ולאחרונה (2020) הוכנסה גם בדיקת FoundationOne CDx לסל שירותי הבריאות הממלכתי עבור חולי סרטן ריאה מסוג NSCLC (חשוב לציין שעבור חולים אלו מרבית הטיפולים מכווני המטרה כבר נכללים בסל שירותי הבריאות הממלכתי).
מעבר לכך, בשנת 2021, הורחבה ההכללה בסל שירותי הבריאות הממלכתי להנגשת בדיקה זו גם לחולי סרטן מסוג מעי גס, שלפוחית, חולים עם גידול ממקור לא ידוע וילדים חולי סרטן מכל סוג שהוא.

עם זאת, הצורך בביצוע אפיון מולקולרי רחב קיים כאמור גם בגידולים רבים אחרים, שעבורם הנגשת הבדיקה האונקו-גנטית באמצעות סל שירותי הבריאות הממלכתי, מצומצמת ו/או אינה קיימת.

לאור כל זאת קיימת חשיבות גבוהה למציאת פתרונות למימון עבור הנגשת הבדיקה לאפיון פרופיל מולקולרי רחב וכן עבור התרופות שעשויות להימצא מתאימות במסגרת הבדיקה. פתרון שקיים בפוליסות הבריאות האיכותיות שיש בשוק.

הבדיקות הגנומיות מבוצעות כיום על רקמת גידול שנלקחת במהלך הניתוח או הביופסיה נשלחת למעבדה ועליה ניתנת התשובה. כמו כן, קיימת גם בדיקת מיפוי גנומי מקיפה המבוססת בדיקת דם שנלקחת מהחולה. בדיקה מתקדמת וחשובה שיש לוודא שקיים עבורה כיסוי בפוליסת הבריאות של המבוטחים.

רוש ישראל מייצגת את פאונדיישן מדיסין בישראל ומבצעת את כל התהליכים הקשורים בהזמנת הבדיקה, ביצועה ומתן תוצאותיה.

לרשות המטופלים והמקורבים המלווים אותם עומד מרכז השירות הטלפוני של פאונדיישן מדיסין ישראל, ובו ניתן מענה מקצועי על תהליך הבדיקה, אופן הביצוע, אפשרויות התשלום והמימון לבדיקה (כולל הסדרים עם חברות הביטוח בהתאם לכיסויים בפוליסה של הנבדק) – 6639*.
במידת הצורך מתואמים שירותים של אחות לבית המטופל ללקיחת דגימת דם לבדיקה או תיאום לוגיסטי מול המעבדה לפתולוגיה בה שמורה הדגימה של הנבדק.

לשיחת ייעוץ ובדיקת הפוליסה שלכם ללא התחייבות 

לשיחת ייעוץ ובדיקת הפוליסה שלכם ללא התחייבות 

[contact-form-7 id="14859" title="bdikat-genom form horizontal line"]